Ranking wód źródlanych i mineralnych

Idziesz do sklepu, patrzysz na półkę i zastanawiasz się, którą wodę wybrać. Nie lada wyzwanie stoi przed konsumentami. Na rynku jest kilkudziesięciu producentów wód źródlanych i mineralnych. Jedni mniej znani, a drudzy wpychający się w każdy bilbord, czy reklamę telewizyjną. Jaką wodę powinniśmy pić? Czy ufać “instytutom” gwarantującym jakość danej wody, czy może kierować się sloganami typu “krystalicznie czyste źródła bijące w samym sercu polskich gór”?

ranking wód mineralnych oraz wód źródlanych

Woda źródlana czy mineralna?

Wiele osób kupuje wodę źródlaną, która kojarzy się z czystością i naturą. Czym ta woda różni się od wody mineralnej? Wodę mineralną wydobywa się z wnętrza ziemi z pokładów izolowanych geologicznie od zewnętrznych źródeł zanieczyszczeń. Mają one stabilny skład chemiczny i korzystnie wpływają na zdrowie. Dlatego są one dla nas najlepsze. Wystarczy dokładnie sprawdzić skład etykiety, by ocenić, czy jest wartościowa, czy niewiele różni się od “kranówki”.

Minerały w wodzie

To właśnie one, a dokładnie ich ilość stanowi główną różnicę między wodami mineralnymi i źródlanymi. Woda mineralna posiada 2500 mg/l, a lecznicza posiada nawet 25000 mg/l cennych minerałów.

Podział wód ze względu na ilość minerałów:

  • woda niskozmineralizowana – do 500 mg/l
  • woda średniozmineralizowana – od 500 mg/l do 1500 mg/l
  • woda wysokozmineralizowana – ponad 1500 mg/l

Przy półce z wodami

Reklamy, bilbordy, akcje zachęcające do picia danej wody są nieważne. Ważna jest etykieta (skład wody). Najlepiej wybierać te wody, które mają powyżej 1000 mg/l składników mineralnych.

Zawartość poszczególnych minerałów:

  • magnez (powinno go być ponad 50 mg/l)
  • wapń (ponad 150 mg/l)
  • siarczany (ponad 250 mg/l)
  • wodorowęglany (ponad 600 mg/l)

Po wodę z dużą ilością wodorowęglanów powinni sięgać przede wszystkim ludzie cierpiący na refluks żołądkowy lub nadkwasotę. Wodorowęglany neutralizują kwasy żołądkowe i przynoszą szybkie ukojenie podczas zgagi.

Na wysoką zawartość sodu (ponad 20 mg/l) muszą uważać Ci, którzy chorują na nadciśnienie, cukrzycę lub serce.

Porównanie popularnych wód

Nie wszystko złoto, co się świeci – ładna okładka i starannie przeprowadzona kampania reklamowa to nie wszystko. Poniżej prezentacja i porównanie poszczególnych wód dostępnych na polskim rynku.

Wszystkie wody Usunięte wody źródlane Usunięte wody niskozmineralizowane
ranking wód mineralnych ranking wód mineralnych bez wód źródlanych ranking wód mineralnych bez wód niskozmineralizowanych

*kolorem niebieskim na ostatnim obrazku zostały oznaczone wody wysokozmineralizowane

Inny ranking wód mineralnych

Wszystkie wody Wody lecznicze Wody przeznaczone
dla dzieci
inny ranking wód mineralnych ranking wód leczniczych Ranking wód dla małych dzieci

Najlepsza alternatywa dla wody butelkowanej?

Woda mineralna z kranu
1 litr = 1 grosz
Miękka woda prosto z kranu
Polecają blogerki kulinarne
czysta woda prosto z kranu odwrócona osmoza polecana przez blogerki kulinarne

Zdrowy nawyk picia wody

Wielu pacjentów pyta mnie, jak wyrobić w sobie nawyk picia wody? Odpowiedź tak naprawdę jest bardzo prosta. Oto wskazówki:

Gdy jesteśmy poza domem

Zawsze warto mieć w torebce butelkę wody. Polecam 0,5 litra, żebyśmy się nie nadźwigali 🙂 Po wypiciu kawy lub po prostu gdy zaschnie nam w gardle – wyciągamy wodę i pijemy.

Nie kupujemy gazowanych napojów i słodzonych soków!

Gdy jesteśmy w domu

Zamiast znosić zgrzewki butelek z wodą polecam zaopatrzyć się w filtr do wody (najlepiej z wkładem rewitalizującym) i pić wodę prosto z kranu. Dzięki temu mamy stały dostęp do czystej wody bez wymówek, że woda w butelce się skończyła.

Jeżeli jednak nie wyobrażacie sobie pić wody bez bąbelków, pamiętajcie, że po otwarciu ma ona ważność do 24 godzin.

Woda filtrowana ma tę przewagę, że zawsze jest świeża. Warto w domu, w zasięgu wzroku mieć szklankę z wodą – będzie nam o sobie przypominać 🙂

21 thoughts on “Ranking wód źródlanych i mineralnych

  1. Bardzo fajny ranking wód mineralnych. Okazuje się, że dobrze zrobiłem stawiając na nałęczowiankę. Ja co prawda piję delikatnie gazowaną i wiem, że to średnio zdrowo, ale jak wskazuje ten ranking wód mineralnych akurat nałęczowianka jest zdecydowanie dobrym wyborem. Jeszcze raz dzięki.

  2. O tym, że spożywanie dużej ilości wody trąbi się cały czas, ale szkoda, że mało gdzie można znaleźć informacje jaka woda mineralna jest zalecana do picia. Dlatego dobrze, że powstał ten ranking wód mineralnych i źródlanych. Ja od dawna pijam nałęczowiankę, byłam pewna jej wysokiej jakości.

  3. Przecież Nałęczowianka jest na 24 miejscu pod wzgledem zawartości minerałów, mimo że jest niby wodą średniozmineralizowaną a wyprzedzają ją wody niskozmineralizowane i nawet źródlane. Ozdacza się tylko ich stabilnym składem minerałów.

  4. Zdzisław, ale nie chodzi tylko o to, by było dużo minerałów. Wiedz, że zjesz jedną kanapkę i masz więcej minerałów niż w całej butli wody mineralnej. Dlatego tego typu ranking wód mineralnych bym traktowała z lekkim przymrużeniem oka. Jednak wodę należy pić i lepiej wybierać tę dobrą.

    1. Własnie o to chodzi nie należy pić wód z poniżej 1000mg/l, bo ona wypłukują więcej minerałów niż ich dostarczają, jednym zdaniem są bardziej szkodliwe niż pożyteczne i sprzedają się tylko i wyłącznie na niewiedzy i marketingu. Nałęczowianka ma tylk 650mg/l co kwalifikuje ją jako wodę złą. Najlepiej z tych ogólnodostępnych wypadła Muszynianka i Piwniczanka, na nie należy zwracać uwagę przy zakupie.

      1. Dokładnie tak jest, zresztą Nałęczowianka ma ujęcie wody mineralnej 50 metrów od ujęcia wody źródlanej, rozlewają je tą samą rurą.

  5. świetne zestawienie! ja od lat wybieram piwniczankę, a nawet nie byłam świadoma, że jest tak wysoko w rankingu 🙂

  6. Wspaniale przygotowany ranking. Moje gratulacje. Istotnie warto zwracać uwagę na to, jaką wodę tak na prawdę wybieramy. Idealnym rozwiązaniem jest zainstalowanie sobie w domu własnego jonizatora wody, dzięki któremu będziemy mogli cieszyć się zdrową, żywą wodą jonizowaną. To jest jednak dość spory wydatek i nie każdego będzie stać na zakup takiego urządzenia dlatego jeśli mamy wpływ na wybór choćby wody z marketu to warto przeanalizować źródło sprawy i przeczytać choćby ten artykuł!

  7. Jeśli kupuję wodę to tylko w szklanej butelce. Każda, którą stawiam na BioVitalizer, staje się miększa i słodsza w smaku.

  8. Dużą ilość informacji na temat wody mineralnej, bez skupiania się na poszczególnych markach, możecie znaleźć w serwisie: http://mozgi.pl
    Wykonano tam obszerny research na ten temat.

  9. Nie można pić wód wysokozmineralizowanych jeżeli ktoś przyjmuje witaminy albo gdy ktoś ma problem z nerkami, bo trudno im przefiltrować te minerały.

  10. Bardzo ciekawy artykuł 🙂 Można też zastanowić się czy picie tylko jednego rodzaju wody jest dobrym pomysłem. Choćby z tego powodu, że wody te są dedykowane innym sytuacjom. Woda wysokozmineralizowana jest polecana po dużym wysiłku fizycznym i raczej nie powinniśmy jej pić codziennie zwłaszcza, gdy nie prowadzimy zbyt aktywnego trybu życia. Podobnie sprawa wygląda w przypadku wód mineralnych średniozmineralizowanych – są one optymalne do dziennego spożycia, ale mogą być niewystarczająca (wskazane uzupełnienie wodą wysokozmineralizowaną) np. po wizycie na basenie czy siłowni. Odrębną kwestią jest też to czy woda w butelkach PET nam nie szkodzi..choćby ze względu na wydzielanie się szkodliwych substancji w wysokich temperaturach. Stąd wyraźna obecnie tendencja do kupna wód w szklanych butelkach.

  11. A mi najlepiej smakuje Święcicki Zdrój 😉
    Woda Święcicki Zdrój doskonale wpisuje się we wszystkie te dziedziny życia. Jest to alkaliczna woda źródlana, niskozmineralizowana, przeznaczona do codziennego spożycia. Zasadowy odczyn wody o pH=8,3 może być pomocny w zwalczaniu skutków zakwaszenia organizmu i wynika z obecności wodorowęglanów. Niska zawartość sodu w wodzie Święcicki Zdrój może być korzystna dla osób ze schorzeniami układu sercowo-naczyniowego. Dodatkowo w wodzie Święcicki Zdrój nie stwierdzono obecności szkodliwych azotanów, azotynów i fosforanów. Należy zwrócić uwagę, że woda źródlana Święcicki Zdrój nie ma statusu wody leczniczej, dzięki czemu może być spożywana przez każdego. Codzienne spożycie wody źródlanej Święcicki Zdrój może przyczynić się do zachowania zdrowia, dobrego samopoczucia i odpowiedniej kondycji organizmu.

  12. ja mam bardzo prosty sposób żeby się nauczyć pić dużo wody- wystarczy w ciąży się nabawić kolki nerkowej i zaraz pijemy 3L dziennie 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.