Upały? Pij wodę!

Niejednokrotnie na blogu wspominaliśmy o konieczności picia wody każdego dnia. Lato to okres, w którym szczególnie liczy się systematyczne uzupełnianie płynów. Słodkie soki i napoje gazowane złudnie zaspokajają pragnienie tylko zwiększając zapotrzebowanie na płyny. Standardowo namawiamy… PIJCIE WODĘ!

pij wodę w upały

Ile wody mamy w sobie?

Różnice w zawartości wody w organizmie wiążą się z wiekiem, płcią oraz budową ciała. Organizm dorosłego mężczyzny zawiera przeciętnie ok. 60 proc. wody, dorosłej kobiety – ok. 54 proc., noworodka – 75-80 proc. Najwięcej wody znajduje się w cieczach i wydzielinach ustrojowych: 86 proc.w żółci, 98 proc w chłonce, 97 proc. w soku żołądkowym i aż 99, 5 proc. w pocie. Niewiele wody zawierają kości (25 proc.), więcej wątroba (ok. 68 proc.), bardzo dużo płuca (ok. 80 proc.) i mięśnie (74-80 proc.).

Ciągle tracimy wodę…

Zawartość wody w organizmie powinna być utrzymywana na stałym poziomie. Aby nie doszło do odwodnienia, straty muszą być regularnie uzupełniane. Organizm wciąż bowiem traci wodę – wydalana jest przez nerki wraz z moczem oraz drogą pozanerkową: wraz z wydychanym powietrzem, przez skórę (pot) oraz z kałem. Latem, kiedy żar leje się z nieba, tracimy 0,8-1,2 litra potu na godzinę. Intensywny wysiłek fizyczny zwiększa te straty nawet do 3 litrów w ciągu godziny (trzeba wtedy pić 2-4 szklanki wody na godzinę). Wraz z wodą wypłukują się cenne minerały. Nudności, obok bólu głowy, to pierwsze sygnały odwodnienia organizmu.

Woda zawsze przy Tobie

W czasie upalnych dni dorośli praktycznie nie powinni rozstawać się z butelką mineralnej. Pić trzeba równomiernie przez cały dzień przynajmniej 3 litry niegazowanej wody. Obowiązujące zalecenia żywieniowe zakładają, że dziecko powinno codziennie wypijać i pobierać wraz z pokarmami: 100 ml wody na każdy z pierwszych dziesięciu kilogramów ciała, 50 ml na każdy z kolejnych dziesięciu, 20 ml na każdy kilogram powyżej 20 kg. Zapotrzebowanie to oczywiście wzrasta w czasie upału, wówczas nawet dietę dzieci karmionych piersią należy uzupełniać wodą z glukozą.

Woda szczególnie ważna dla starszych osób

Uwaga na osoby starsze (odczuwanie pragnienia może być u nich upośledzone) i zażywające leki (wiele z nich sprzyja utracie wody albo utrudnia organizmowi oddawanie ciepła). Przy kłopotach z krążeniem gorzej działa system chłodzenia organizmu, u chorych na cukrzycę łatwo o zaburzenie równowagi elektrolitycznej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.